Veelvoorkomende tekorten in vitamines en mineralen


In Nederland wordt veelal het volgende advies gegeven: "Eet gevarieerd met 2 ons groenten en 2 stuks fruit. Supplementen zijn niet nodig als je deze richtlijnen volgt.". Echter, uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt regelmatig dat er veel mensen rondlopen met tekorten. Enkele voorbeelden:

  • Jodium tekorten bij Engelse middelbare school meisjes: 51% milde, 15% matige en 1% ernstige deficiëntie (1). Bij vrouwen in Lyon werd bij 77% (!) een tekort gemeten (2)

  • In de VS krijgt minder dan 50% van de mensen voldoende magnesium binnen (3)

  • Vitamine B12 waardes in de lage range bij 39% van de mannen in dit onderzoek (4), waarbij de genomen normale range in de VS door velen als te laag wordt gezien (5)

  • Matig tot ernstige vitamine D deficiëntie bij 36% van Nederlandse ouderen (6) en ernstige deficiëntie bij 55% van de Nederlanders met niet-Europese achtergrond (7)

Deze tekorten blijven vaak onopgemerkt, doordat symptomen op de korte termijn uitblijven of doordat de symptomen te algemeen van aard zijn om direct te linken aan een vitamine tekort. Je bent bijvoorbeeld vaak moe of hebt vaker dan gemiddeld gaatjes in je tanden; beide kunnen veroorzaakt worden door tekorten, maar kunnen ook allerlei andere oorzaken hebben.


Bovendien blijkt dat tekorten op de langere termijn voor serieuze problemen kunnen zorgen, maar voor een groot deel van je leven onzichtbaar kunnen blijven. Vrijwel iedereen krijgt bijvoorbeeld voldoende magnesium binnen om toevallen, verwardheid en hartkloppingen te voorkomen, maar een licht tekort aan magnesium kan bijvoorbeeld verhoogde stress en verminderde kwaliteit van slaap tot gevolg hebben. Over een langere termijn kan dat ernstige gevolgen hebben (verhoogde stress en kwaliteit van slaap zijn beide sterk gecorreleerd en mogelijk een oorzaak van veel van onze welvaartsziektes zoals hart- en vaatziekten). Bovendien blijkt dat mensen die meer magnesium (en vitamine D) binnen krijgen meer spiermassa vasthouden, dat het hart en vaatziekten helpt voorkomen en dat het de sterftekans in het algemeen vermindert (8).


Waarom die discrepantie tussen het algemene advies en de praktijk?

Dat komt doordat veel mensen zich in de praktijk niet houden aan het voedingsadvies, maar ook doordat het advies ongemerkt ruimte laat voor het eten van een dieet met flinke tekorten. Wat is 'gevarieerd' eten precies? Voor iedereen betekent het wat anders.


Daarnaast realiseren mensen zich vaak niet dat goed bedoelde diëten een tekort kunnen opleveren in bepaalde vitamines en mineralen. Eet jij bijvoorbeeld veganistisch of vegetarisch, dan moet je zeer goed kijken naar je inname van vitamine B12, maar ook andere vet-oplosbare vitamines zoals vitamine A, K2 en D.


Ook blijkt dat de vitamine- en mineraalgehaltes in onze voeding sterk kunnen variëren en dat verdere industrialisatie van de landbouw een significante impact kan hebben. In dit wetenschappelijke artikel worden afnames in ijzer, calcium en magnesium van meer dan 80% geclaimed tussen 1914 en 2018. Hoewel dit niet representatief hoeft te zijn voor alle regio's, gewassen en toegepaste agrarische processen is het zeker iets om rekening mee te houden.



Vitamines & mineralen pakket

healthFX wil om bovengenoemde reden iedereen inzicht geven in mogelijke tekorten in vitamines en mineralen. Het testen van alle vitamines en mineralen die een mens nodig heeft is op dit moment helaas nog erg duur. Daarom heeft healthFX een pakket samengesteld dat een selectie aan vitamines en mineralen waarvan uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat:

  • tekorten vaak voorkomen

  • tekorten serieuze en onopgemerkte effecten kunnen hebben op je lichaam


De geselecteerde vitamines en mineralen zijn: Vitamine A, vitamine B12, vitamine D, calcium, magnesium en jodium. Hieronder volgt een korte omschrijving van de vitamines, de functie in het lichaam en waarom we ze hebben toegevoegd aan ons testpakket.


Vitamine A

Vitamine A of retinol is onder andere van belang voor normale groei, een gezonde huid, haar en nagels en een goede werking van de ogen en het afweersysteem. Een tekort aan vitamine A kan huidproblemen, dof haar, nachtblindheid en zelfs blindheid veroorzaken.


Doordat mensen tegenwoordig minder vaak orgaanvlees (met name lever) eten komen tekorten vaker voor.


Let op: De bovenlimiet voor vitamine A is niet heel hoog. Ga een lage waarde dus niet corrigeren met zeer hoge innames van orgaanvlees en/of supplementen. Kleine aanpassingen (een paar keer week wat lever eten bijvoorbeeld) zijn normaal gesproken voldoende.


Vitamine B12

Vitamine B12 is een belangrijk onderdeel van verschillende processen in je lichaam: Het is onder andere nodig om DNA te maken (het genetische materiaal in onze cellen), bij het vormen van normale rode bloedcellen en het is vereist voor weefselherstel en genezing. Een tekort aan vitamine B12 kan veel gevolgen hebben in je lichaam zoals zenuwbeschadigingen, bloedarmoede, depressie, duizeligheid, geelzucht en dementie.


Steeds meer mensen kiezen ervoor om minder of geen vlees te eten. Doordat B12 vooral uit dierlijke producten wordt opgenomen komen vitamine B12-tekorten veel voor; meer dan 70% van de vegetariërs en 90% van de veganisten vertonen tekenen van een tekort. B12 komt bijna uitsluitend voor in dierlijke producten en de biologische beschikbaarheid in eieren is laag, waardoor melk de enige voedselbron is voor de meeste lacto-ovo-vegetariërs. Daarom is het verstandig voor vegetariërs en veganisten om B12 aan te vullen en de B12-status proactief te controleren. Het is belangrijk om te beseffen dat zelfs dierlijke producten zelden meer dan een derde van de dagelijkse behoefte aan B12 hebben, wat betekent dat de meeste consistente consumptie van drie porties per dag vereisen om aan de ADH te voldoen. Mensen boven de 60 hebben een groter risico op een tekort.


Magnesium

Magnesium speelt vele vitale rollen, het beheersen van de bloeddruk, het handhaven van een gezond cholesterolniveau. Magnesium speelt een rol bij het voorkomen van hartaandoeningen en diabetes en is essentieel voor een gezonde cellulaire functie.


Dankzij onze voedingsgewoontes hebben velen van ons een tekort aan magnesium. Vrijwel iedereen krijgt bijvoorbeeld voldoende magnesium binnen om toevallen, verwardheid en hartkloppingen te voorkomen, maar een licht tekort aan magnesium kan bijvoorbeeld verhoogde stress en verminderde kwaliteit van slaap tot gevolg hebben. Over een langere termijn kan dat ernstige gevo