Alles over: Vitamine A

In de "Alles over: ..." blogpost serie gaan we dieper in op individuele biomarkers zoals vitamines, mineralen, vetzuren, etc. met als doel een zo compleet mogelijk beeld te geven van de functie in het lichaam, risico's van een tekort of overschot en wat er aan is te doen.


Waar kan je de informatie in deze post voor gebruiken?

  • Herken symptomen en tekenen van een tekort of overschot

  • Lees welke (eet)gewoontes het risico op een tekort of overschot vergroten

  • Begrijp hoe je op een tekort of overschot kan testen en hoe je de tests moet interpreteren

  • Leer wat je zelf kan doen om het tekort of overschot te adresseren

De post is opgedeeld in een aantal hoofdstukken en is vrij lang omdat we een zo compleet mogelijk inzicht willen geven en de handvatten om iets te doen aan een onbalans. Je kan de hele post lezen, maar voor de meeste mensen is het bedoeld als handboek om je healthFX testresultaten beter te kunnen begrijpen. Scrol desgewenst direct door naar een van de volgende secties:


Inhoud post

  1. Wat is Vitamine A en wat is de functie ervan in het lichaam?

  2. Symptomen van een vitamine A tekort/ overschot

  3. Mensen met verhoogd risico op een vitamine A tekort/ overschot

  4. Testen op vitamine A status

  5. Een onbalans in vitamine A corrigeren





1. Wat is Vitamine A en wat is de functie ervan in het lichaam?


Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine. Er zijn twee soorten: Vitamine A1 ook wel bekend als retinol en vitamine A2 di-dehydro-retinol. We krijgen deze stoffen binnen via dierlijke voedingsproducten (eieren, lever, vis, zuivel). Het lichaam kan echter ook zelf vitamine A aanmaken uit carotenen.

Veel mensen associëren wortels met vitamine A (en daarom worden wortels vaak geassocieerd met goed zicht), maar wortels bevatten geen vitamine A. Wortels bevatten veel bèta-caroteen (het stofje dat zorgt voor de oranje kleur van onder andere wortels), dat het lichaam kan gebruiken om vitamine A aan te maken. Ons lichaam heeft 12 microgram bèta-caroteen nodig om 1 microgram vitamine A aan te maken. Het lijkt een triviaal verschil, maar we zullen verderop in deze post zien dat het belangrijk kan zijn.

De meest bekende functie van vitamine A is de rol in het behouden van goed zicht, maar vitamine A speelt ook een bredere rol in het lichaam, onder andere:

  • weefselbouw: vitamine A speelt een rol bij het vormen en onderhouden van botten, tanden, tandvlees, haar en huid

  • immuunsysteem: vitamine A is belangrijk voor een goede weerstand (functioneren van het immuunsysteem)

  • gezichtsvermogen: je ogen hebben vitamine A nodig om goed te blijven functioneren. Zo is het belangrijk om het hoornvlies mooi helder en doorzichtig te houden en is het nodig voor de productie van rhodopsine, een aminozuur dat nodig is voor zicht bij minder licht

Er zit dus zeker een kern van waarheid in de volkswijsheid dat wortels zorgen voor goed nachtzicht!



2. Symptomen van een vitamine A tekort/ overschot


Tekort

Bekende en algemeen geaccepteerde tekenen en symptomen van een vitamine A tekort:

  • slecht zicht bij minder licht (nachtblindheid)

  • droge ogen

  • dof en droog haar

  • broze, brokkelige nagels

  • degeneratie van de cornea of het hoornvlies (keratomalacie)

  • hyperkeratose rond haarzakjes, of bultjes op de huid die kunnen worden aangezien voor kippenvel of acne

  • vlekken van bitot ( (vlekken op het wit van de ogen)

  • slechte immuniteit tegen infectieziekten

  • In extreme gevallen kan een tekort blindheid veroorzaken en leiden tot afwijkingen aan skelet en gebit bij kinderen (o.a. vertraging van botgroei)