Alles over: Magnesium

In de "Alles over: ..." blogpost serie gaan we dieper in op individuele biomarkers zoals vitamines, mineralen, vetzuren, etc. met als doel een zo compleet mogelijk beeld te geven van de functie in het lichaam, risico's van een tekort of overschot en wat er aan is te doen.


Waar kan je de informatie in deze post voor gebruiken?

  • Herken symptomen en tekenen van een tekort of overschot

  • Lees welke (eet)gewoontes het risico op een tekort of overschot vergroten

  • Begrijp hoe je op een tekort of overschot kan testen en hoe je de tests moet interpreteren

  • Leer wat je zelf kan doen om het tekort of overschot te adresseren

De andere "Alles over:..." blogposts:

De post is opgedeeld in een aantal hoofdstukken en is vrij lang omdat we een zo compleet mogelijk inzicht willen geven en de handvatten om iets te doen aan een onbalans. Je kan de hele post lezen, maar voor de meeste mensen is het bedoeld als handboek om je healthFX testresultaten beter te kunnen begrijpen. Scrol desgewenst direct door naar een van de volgende secties:


Inhoud post

  1. Wat is magnesium en wat is de functie ervan in het lichaam?

  2. Symptomen van een magnesium tekort/ overschot

  3. Mensen met verhoogd risico op een magnesium tekort/ overschot

  4. Testen op magnesium status

  5. Een onbalans in magnesium corrigeren


Onverwoestbaar. Voldoende magnesium is van groot belang bij het behouden van spiermassa op later leeftijd.

Image credit: Truly https://www.youtube.com/watch?v=ukzIG0bLU_Q (het kijken waard!)



1. Wat is magnesium en wat is de functie ervan in het lichaam?


Het mineraal magnesium is minder bekend dan bijvoorbeeld calcium en komt in minder grote hoeveelheden voor in ons lichaam. De wat mindere bekendheid is wat ons betreft onterecht. Magnesium staat aan de basis van honderden essentiële biochemische processen (600+) en speelt daardoor een cruciale rol in het lichaam. Onder andere:

  • bloeddruk: magnesium is noodzakelijk voor het reguleren van de bloeddruk (en tekorten veroorzaken een verhoging van de bloeddruk)

  • cholesterol: de regulering van cholesterolgehaltes in je bloed is afhankelijk van magnesium

  • botstofwisseling: het lichaam heeft magnesium nodig bij de vorming van botten en tanden

  • spierfunctie: calcium stimuleert het samentrekken van spieren, terwijl magnesium zorgt voor de ontspanning van spieren. Magnesium draagt ook bij aan het behouden van spiermassa op latere leeftijd (=sterk gerelateerd aan de kwaliteit van leven bij ouderen)

  • Hart en bloedvaten: je hart is een spier en heeft magnesium nodig voor een goede hartslag (zo kunnen tekorten zorgen voor hartritme stoornissen) en een goede balans tussen onder andere magnesium en calcium zorgt dat de bloedvaten elastisch en schoon blijven (helpt aderverkalking voorkomen)

  • hormoonstofwisseling: magnesium staat aan de basis van de productie van verschillende hormonen

  • Zenuw- en breinfunctie: magnesium is essentieel voor een gezonde hersenontwikkeling en werking van het geheugen, daarnaast zit het in receptoren van zenuw- en breincellen en zorgt ervoor dat deze niet onnodig gevoelig zijn voor activatie

  • bloedsuikerspiegel: magnesium is nodig in de cel-receptoren voor insuline om te zorgen dat de cellen in je lichaam goed kunnen reageren op insuline verhogingen. Gezonde magnesium niveaus helpen je cellen effectief bloedsuikers op te nemen en de bloedsuikerspiegel te reguleren

"Magnesium speelt een belangrijke rol in alle factoren die we beschouwen onder metabole gezondheid"

Als je ons artikel over metabole gezondheid hebt gelezen (zie hier), zullen er een aantal punten uit de bovenstaande lijst bekend voorkomen, zoals: bloeddruk, hart en bloedvaten, cholesterol, bloedsuikerspiegel, ontstekingsniveaus. Magnesium speelt een belangrijke rol in alle factoren die we beschouwen onder metabole gezondheid. Kleine magnesium tekorten kunnen op de lange termijn al een verstorende werking hebben op je metabole gezondheid en daarmee de kans verhogen op welvaartziektes (hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, alzheimer, etc.).